Τετάρτη 16 Απριλίου 2008

Μια ΖΩΗ σε λάθος όχημα...

Η ΕΙΔΗΣΗ...

Η ιστορία του Τόμας Μπίτι (Thomas Beatie) κάνει τον γύρο τον κόσμου ως η πρώτη περίπτωση ανδρικής εγκυμοσύνης ή η πρώτη εγκυμοσύνη τρανσέξουαλ που αποφάσισε να ξαναγίνει γυναίκα για λίγους μήνες προκειμένου να φέρει στον κόσμο ένα παιδί.
Από μια άποψη είναι και ο πρώτος πατέρας/μητέρα, αν και ο ίδιος διεκδικεί μόνο τον πατρικό ρόλο.

Ακούγεται απίθανο αλλά ο άνδρας της φωτογραφίας ισχυρίζεται πως είναι πέντε μηνών έγκυος και πως θα φέρει στον κόσμο ένα κοριτσάκι στις αρχές Ιουλίου. Στην πραγματικότητα πρόκειται για μια πρώην γυναίκα που είχε ξεκινήσει την διαδικασία να γίνει άνδρας.

Ο τρανσέξουαλ Τόμας Μπίτι αφηγείται την ιστορία του στο ομοφυλοφιλικό περιοδικό «αντβοκέιτ».

Ο Μπίτι είναι παντρεμένος εδώ και 10 χρόνια με την Νάνσυ και ζουν στο Ορεγκον.
Έχει ακόμη τα γυναικεία γεννητικά όργανα, αλλά έχει αφαιρέσει το στήθος. Σταμάτησε την θεραπεία με τεστοστερόνη και όταν του ξαναήρθε περίοδος έμεινε έγκυος από δότη σε τρίδυμα, αλλά απέβαλε.
Τη δεύτερη φορά στάθηκε
πιο τυχερός.
Όπως ισχυρίζεται «το να θέλει κανείς ένα βιολογικό παιδί δεν είναι μόνο ανδρική ή γυναικεία επιθυμία. Είναι ανθρώπινη επιθυμία. Η κατάσταση μας εξοργίζει πολλούς. Οι γιατροί μας διώχνουν εξαιτίας των θρησκευτικών τους πεποιθήσεων. Οι νοσηλευτές αρνούνται να αναγνωρίσουν την Νάνσυ ως γυναίκα μου. Οι φίλοι και οι συγγενείς δεν μας υποστηρίζουν».
Η σύζυγός του Τόμας Μπίτι έχει κάνει υστερεκτομή και δεν μπορεί να κάνει παιδιά.

Ο Thomas Beatie πριν την εγχείρηση λεγόταν Tracy Lagondino (φωτο)

....και η ΑΠΟΨΗ

Η ηθική κυοφορούντος ανδρός!

Η αυτοδιάθεση του καθενός είναι αδιαμφισβήτητη. Τα δικαιώματα ωστόσο ενός αγέννητου παιδιού συνιστούν ένα άλλο κεφάλαιο και αυτά είναι που απαιτούν τον ύψιστο σεβασμό της κοινωνίας μας

Του κ. Σ. Ν. Αλαχιώτη, καθηγητή Γενετικής.

Όπως δημοσιεύθηκε στο "ΒΗΜΑ", στις 13/04/2008 (εκτός από ορισμένα σημεία - οι υπογραμμίσεις δικές μου)

Το σενάριο επιστημονικής φαντασίας περί κυοφορίας άνδρα ανέβηκε πολύ γρήγορα στη σκηνή·

Η είδηση έκανε τον γύρο του κόσμου· όπως και η φωτογραφία της τριχωτής κοιλιάς που τη διόγκωνε το κύημα. Ο άνδρας αυτός είναι και ο ίδιος απόκτημα τεχνητής αλλαγής φύλου· ήταν γυναίκα αλλά θέλησε να γίνει άνδρας· και με ορμονικές και χειρουργικέ

ς επεμβάσεις, τα κατάφερε! Μάλιστα παντρεύτηκε και γυναίκα, η οποία όμως δεν μπόρεσε να τεκνοποιήσει και το έργο ανέλαβε ο ίδιος αφού εσωτερικά έφερε γυναικεία όργανα.

Καλά όλα αυτά με την αυτοδιάθεσή του, θα υποστηρίξει κάποιος· όμως εδώ έχουμε και μια νέα ζωή, η οποία από το ξεκίνημά της βρέθηκε σε λάθος «όχημα». Τι είδους ταξίδι μπορεί λοιπόν να κάνει; Η αποκρουστική αυτή τεχνητή χίμαιρα έπραξε σωστά; Ίσως ναι, για ορισμένους, αλλά χωρίς περίσκεψιν, χωρίς αιδώ, καταπώς θα 'λεγε και ο Καβάφης.

Γι' αυτό η Βιοηθική στέκεται με περίσσεια περίσκεψη να αναλύσει και να συνθέσει περίπλοκες τέτοιες καταστάσεις· για να εξορύξει δύσκολες ηθικές απαντήσεις. Οδήγησε λοιπόν την ανθρωπότητα αυτή η βιοϊατρική γνώση σε πρόοδο;…...

Μπορεί όμως να δικαιολογήσει κάποια από τις (διάφορες) ευφυείς φιλοσοφικές απόψεις, το εγχείρημα της γυναίκας-άνδρα, πατέρα και μητέρας μαζί, της ανευθυνότητας για το λάθος «βαγόνι» που έδωσαν σε ένα απροστάτευτο ον, το κύημα; ……….

Βιοχημικές ισορροπίες

Ας πάμε όμως και στο πιο στέρεο επίπεδο, το βιολογικό. Η φύση απαιτεί το ταξίδι του κυήματος να γίνεται μέσα σε ένα φυσιολογικό περιβάλλον, αυτό του γυναικείου σώματος, με τα κατάλληλα βιοχημικά ερεθίσματα για την ανάπτυξη του εμβρύου και τη διαμόρφωση του εγκεφάλου του.

Ενα σώμα όμως γυναικείο που έγινε αρσενικό με τις κατάλληλες ορμόνες και τώρα κυοφορεί δεν είναι το καταλληλότερο. Η ανάπτυξη του εμβρύου είναι μια πολύ λεπτή ισορροπία κατά την οποία η έκφραση των γονιδίων του πρέπει να γίνεται με μαθηματική ακρίβεια· με λαθεμένα όμως βιοχημικά ερεθίσματα και πιθανές ανεξέλεγκτες επιγενετικές τροποποιήσεις, η γονιδιακή ρύθμιση κινδυνεύει με απορρύθμιση· όπως και ο φυσιολογικός μεταβολισμός, και η ανάπτυξη του κυήματος. Πώς λοιπόν ανέλαβε ο γιατρός να «κυοφορήσει» τον ανεύθυνο για το παιδί του άνδρα;

Προβληματισμοί άπειροι που στο τέλος ίσως προκαλούν σύγχυση. Η Βιοηθική όμως έχει αποκρυσταλλώσει ήδη ορισμένα βασικά πλαίσια, πέριξ των οποίων στρέφονται τελικά όλα τα ερωτήματα προς αναζήτηση της σωστής απάντησης. Τέτοια βιοηθικά πλαίσια είναι η δημόσια παρέμβαση και φροντίδα, τα ανθρώπινα δικαιώματα, η κοινωνική δικαιοσύνη, ο σεβασμός του ατόμου, ο σεβασμός της γνώσης, η άρνηση της κερδοσκοπίας και το συναίσθημα της ευθύνης.

Υπάρχει κάποια από αυτές τις αρχές που να υποστηρίζει το εγχείρημα; Αν επικαλεστούμε τα ανθρώπινα δικαιώματα και τον σεβασμό του ατόμου, ικανοποιούμε μόνο τον κυοφορούντα, αλλά όχι και το έμβρυο του οποίου τα δικαιώματα για μια φυσιολογική ζωή παραβιάζονται· και δεν το σεβόμαστε. Στη βάση της κοινωνικής δικαιοσύνης και του συναισθήματος της ευθύνης είναι εκτεθειμένος και ο κυοφορών και ο ιατρός, καθώς τις αρχές αυτές δεν τις διασφάλισαν στο έμβρυο· με τον γιατρό να μην ικανοποιεί επίσης το πλαίσιο περί σεβασμού της γνώσης και με τον κυοφορούντα την άρνηση της κερδοσκοπίας.

Και τούτο διότι η επιθυμία για παιδί θα μπορούσε να ικανοποιηθεί με άλλον τρόπο (παρένθετη μητέρα λ.χ. ή υιοθεσία). Η είδηση όμως που έκανε τον γύρο του κόσμου θα κάνει και τον γύρο του πλούτου, με το περίεργο γέννημα να «εκτίθεται» δημοσίως επί χρήμασι, για να γεμίζουν οι τσέπες του πατρός-μητρός και σκοτεινού πνεύματος.

Γι' αυτό ο παρονομαστής της όλης υπόθεσης πρέπει να είναι το παιδί και όχι ο ανεύθυνος γονιός· και υποκείμενο της όλης κατάστασης το τέλος με την έννοια του σκοπού.

Μια τέτοια κατάσταση όμως θα μπορούσε να πρωτοτυποποιηθεί και να την ακολουθήσουν και πολλοί άλλοι επίδοξοι «γονείς». Η τεκνοποίηση και το περιβάλλον της οικογένειας μέσα στο

οποίο θα αναπτυχθεί το παιδί είναι πολύ σημαντικά πράγματα για να τα αφήνουμε στην ελευθερία επιλογών του καθενός.

Γι' αυτό δεν είναι καλό για ένα παιδί να μεγαλώσει σε οικογενειακό περιβάλλον ομοφυλοφίλων, οι οποίοι μπορούν να διαθέτουν εαυτούς και αλλήλους όχι όμως και τα ανυπεράσπιστα παιδιά, τα γονικά πρότυπα των οποίων θα θολώσουν.

Κοινωνική αποσταθεροποίηση

……Η δομή και λειτουργία της οικογένειας επέζησαν χιλιάδες χρόνια τώρα· κάτι που σημαίνει ότι βρίσκεται σε αρμονία με τη φύση μας, καθώς συμβάλλει στην επιβίωση των μελών της, με τα κατάλληλα πρότυπα ανάπτυξής τους για τη διαιώνιση του είδους. Η οποιαδήποτε «μετάλλαξη», θεσμική ή και νομοθετική, αν δεν προσεχθεί θα προκαλέσει αποσταθεροποίηση ενός κοινωνικού χαρακτηριστικού, σταθερού για άπειρες ως τώρα γενιές.

Συμφωνούμε λοιπόν με όσους επικαλούνται πως ό,τι χαρακτηριστικό δίνει η φύση πρέπει να το σεβόμαστε· όχι όμως προχωρώντας και στον μεσαιωνικό σχολαστικισμό που γέννησε τη φυσιοδιφική - φυσιοκρατική πλάνη σύμφωνα με την οποία ό,τι είναι φυσικό θεωρείται πως είναι και καλό, διότι έτσι δημιουργείται μια φανταστική γέφυρα μεταξύ του είναι και του πρέπει. Αυτό το πρέπει, το δέον, μόνο ο βαθύς βιοηθικός προβληματισμός μπορεί να το εξορύξει· και στο παράδειγμα του κυοφορούντος «ανδρός» αυτό που αποστάχθηκε από τη συζήτησή μας είναι το «δεν πρέπει», ότι δεν είναι δέον.

Καθαρά και ξάστερα, χωρίς ιδεολογικά περικαλύμματα δήθεν συντηρητισμού, που ίσως σπεύσουν κάποιοι δήθεν «υπερελεύθεροι» να προτάξουν.

Η ανθρώπινη ζωή και αξιοπρέπεια έχει τα όριά της· όπως και η γνώση, την οποία πρέπει να αξιοποιούμε με σεβασμό προς τον άνθρωπο.


...και τα ΣΧΟΛΙΑ

-Πόσο ευαίσθητοι γίναμε, αλήθεια, τα τελευταία χρόνια με τα "ανθρώπινα δικαιώματα".

-Μάθαμε για τα "δικαιώματα" της γυναίκας.

-Μετά για τα "δικαιώματα" του άνδρα που νιώθει γυναίκα.

-Τα "δικαιώματα" του άνδρα που έγινε γυναίκα.

-Και τα "δικαιώματα" της γυναίκας που έγινε άνδρας.

-Ε, καιρός να μάθουμε για τα "δικαιώματα" της γυναίκας που έγινε άνδρας, αλλά παραμένει και γυναίκα...

-Το μόνο που δεν μάθαμε, γιατί δεν μας απασχολεί- και ποσώς μας ενδιαφέρει - είναι αν έχει "δικαιώματα" εκείνο εκεί το ον...

-Που μπορεί αύριο να ψάχνει για μπαμπά και μαμά...

-Αλλά σήμερα δεν μπορεί να μας πει τίποτα... Και ούτε πρέπει άλλωστε...

-Γιατί βλέπετε, το "παιχνίδι" που παίζεται είναι δικό μας... Ολόδικό μας...

-Και όπως κάθε "παιχνίδι" απαιτεί και ένα "ζάρι"....

- Ξέρετε εκείνο το μικρό "πραγματάκι" που το ρίχνει μία ο ένας μία ο άλλος και όπου κάτσει...

-Έτσι, προς το παρόν, ευαισθησία για τα "ζάρια" δεν διαθέτουμε...

- Το "ζάρι" είναι "άψυχο". Εμείς είμαστε "ευαίσθητοι"...

-Γιατί εμείς είμαστε οι οι παίκτες...

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σχόλια που ΔΕΝ δημοσιεύονται: όσα δεν έχουν σχέση με το θέμα της ανάρτησης, όσα αποβλέπουν σε διαφήμιση, όσα είναι γραμμένα σε greeklish, όσα εκθέτουν προσωπικά δεδομένα, όσα είναι γεμάτα μίσος για λαούς ή κοινωνικές ομάδες, όσα είναι κακόβουλα, όσα είναι υβριστικά, όσα έχουν εριστική διάθεση και όσα είναι εντελώς βλακώδη (plus: σεντόνια, τρολιές & μπαρούφες). Με "ανώνυμους" δεν ανοίγουμε κουβέντα. Εάν αργεί η δημοσίευση ενός σχολίου, κάντε υπομονή. Αν περάσει πολύς καιρός, μάλλον θα το έχει φάει η μαρμάγκα.