Δευτέρα 17 Ιουλίου 2017

Πως η θρησκεία του Μωάμεθ επηρεάστηκε από τον ταλμουδικό Ιουδαϊσμό



Από το Note on a Possible Jewish Source for Muhammad's 'Night Journey'” του καθηγητή Mordechai Nisan, άρθρο του στην Arabica’ (Journal of Arabic and Islamic Studies), τόμος 47, σελ. 274-277, (2000).

Συγκεντρωτική και πειστική έρευνα έχει αποδείξει ότι ιουδαϊκά υλικά έχουν γεμίσει εκτενώς το αφηγηματικό και το νομικό περιεχόμενο του Ισλάμ. Από την εποικοδομητική εργασία του Geiger και τα σχόλια του Hurgronje, μέσω των γραπτών άλλων μελετητών, μεταξύ των οποίων των Goldziher, Torrey και Lazarus-Yafeh, όχι λιγότερο από τις δεικτικές ερμηνείες των Crone και Cook, εξετάστηκαν τόσο το Κοράνι όσο και η Χαντίθ, με ένα βλέμμα στα ουσιαστικά και κεντρικά βιβλικά και ραββινικά στοιχεία. Αυτή η συγκριτική θρησκευτική έρευνα απαιτεί γνώση τόσο των ιουδαϊκών όσο και των ισλαμικών έργων και παραδόσεων, προκειμένου να προσφέρει μια αξιόπιστη παρουσίαση της ομοιότητας των υλικών μέσα στο κάθε ένα θρησκευτικό πλαίσιο.

Ενδεικτικό του σημείου αυτού είναι το γραπτό παράδειγμα της διαταγής του Κορανίου που απαγορεύει την κατανάλωση χοίρων και μανιταριών (Κοράνι 5: 3), η οποία έχει ακριβή αναλογία με τη βιβλική απαγόρευση (Λευιτικό 11: 7 και 39-40). Πολλές κορανικές διαταγές παρομοίως παραλληλίζονται με βασικούς ραβινικούς νόμους της ταλμουδικής αρχής. Για παράδειγμα, το εβραϊκό δίκαιο απαγορεύει σε μια διαζευγμένη γυναίκα να ξαναπαντρευτεί πριν από ένα διάστημα τριών μηνών, προκειμένου να προσδιορίσει με ποιον απέκτησε το επόμενο παιδί της (Tal. Yevamot 41a), όπως ακριβώς και στο Κοράνι (Sura 2:228). Ομοίως, ένας άνδρας μπορεί να παντρευτεί μέχρι και τέσσερις γυναίκες σύμφωνα με το Κοράνι (Siura 4:3), ένας περιορισμός που εμφανίζεται ήδη στο Ταλμούδ (Yevamot 44a). Η αναφορά στην μητέρα που θηλάζει το μωρό της για είκοσι τέσσερις μήνες έχει συζητηθεί ραβινικά (Tal Ketubot 60a), ενώ στη συνέχεια επιβάλλεται με το Κοράνι (Sura 2:233). Ένα άλλο παράδειγμα μιας ακριβούς ισλαμικής αναπαραγωγής του Ιουδαϊσμού αφορά ένα άτομο που προετοιμάζεται για προσευχή, το οποίο πρέπει πρώτα να πλύνει τα χέρια του, αλλά εάν δεν υπάρχει διαθέσιμο νερό, τότε να τρίψει τα χέρια του με λίγο χώμα από την γη (Tal Berakhot 15a και Siura 4:43 και 5: 6 ).
Είναι ενδιαφέρον ότι οι ισλαμικές πηγές στη δική τους αφήγηση, γνωστές ως isr'ilyyat, δεν αποκρύπτουν απαραιτήτως τη σαφή εβραϊκή πηγή της κανονιστικής μουσουλμανικής συμπεριφοράς, όπως είναι η αρχική υιοθέτηση από τον Μωάμεθ της νηστείας εξιλασμού της 10ης ημέρας του εβραϊκού μήνα Tishrei. Ένα άλλο παράδειγμα - όχι μικρής σημασίας - είναι η φαινομενική άμεση επίδραση του Ιουδαϊσμού στο Ισλάμ όσον αφορά την κατεύθυνση της προσευχής (qibla) προς την Ιερουσαλήμ. Αυτή είναι μια ταλμουδική ιδέα και μια αρχή της halakha (Berakhot 30a) πολύ πριν ο Μωάμεθ, τον καιρό που προωθούσε τη νέα ισλαμική πίστη στη Μεδίνα, είχε εγκρίνει την πρακτική της κατεύθυνσης του προσώπου προς την ιερή Ιερουσαλήμ κατά την προσευχή. Μετά από δεκαοκτώ μήνες, ωστόσο, η qibla (κατεύθυνση) άλλαξε για την Κάαμπα στη Μέκκα. Αυτή δεν είναι η μόνη περίπτωση όπου ένα εβραϊκό χαρακτηριστικό υιοθετήθηκε αρχικά, αν και αργότερα εγκαταλείφθηκε, από το Ισλάμ.

Υπάρχουν όμως και άλλες περιπτώσεις όπου κάποια διαφορά, μερικές φορές ελαφριά και συχνά έντονη, διακρίνει το Ισλάμ από τον Ιουδαϊσμό. Το Ταλμούδ δηλώνει ότι ένα άτομο ξέρει ότι έφθασε ο χρόνος για την πρωινή ‘Shma(‘Άκουε Ισραήλ’) προσευχή, όταν αρκετό φως του δίνει τη δυνατότητα να διαφοροποιήσει ανάμεσα σε ένα «μπλε και άσπρο νήμα» στα tzitzit κρόσσια του talit (σάλι) της προσευχής (Bera / diot 9b). Το Κοράνι χρησιμοποιεί την ίδια εικόνα, αλλά με αλλαγή του χρώματος, επισημαίνοντας ότι ένα άτομο ξέρει ότι η μέρα έχει φτάσει όταν είναι σε θέση να διαφοροποιήσει «ένα λευκό νήμα από ένα μαύρο» (Siura 2: 187).

Η διάσημη ιστορία της μαγευτικής ‘νυχτερινής πτήσης’ του Μωάμεθ φαίνεται επίσης να έχει ραβινική προέλευση.

Σίγουρα ένας από τους πιο αινιγματικούς αλλά διάσημους στίχους του Κορανίου σχετίζεται με το «νυχτερινό ταξίδι» (isra’) του Μωάμεθ από το ιερό τέμενος, μάλλον το masod al-haram στη Μέκκα, στο «πιο μακρινό τζαμί» που ονομάζεται masgid al-aksa. Αυτή η σκοτεινή αντίληψη της θαυματουργής νυχτερινής πτήσης του Μωάμεθ από τη Μέκκα στην Ιερουσαλήμ, όπως και η ανάληψη από το Ιερό Όρος στον ουρανό για να μιλήσει με τον Μωυσή ειδικότερα, προκάλεσε μια ποικιλία παραδοσιακών μουσουλμανικών απαντήσεων που περιελάμβαναν, όχι λιγότερο από απιστία και έκπληξη.
     ...

Μία πιθανή εβραϊκή πηγή για αυτό το ασυνήθιστο «νυχτερινό ταξίδι» προς την Ιερουσαλήμ εμφανίζεται στην ραβινική μεταφραστική εξήγηση της Βίβλου στα αραμαϊκά, αν και αυτό αμφισβητείται, στον R. Yonatan Ben Uziel από την Τανναϊτική περίοδο (10-220 μΧ). Θεωρείται ότι αυτή η μετάφραση / σχολιασμός από την περίοδο μετά την καταστροφή του Ναού αποκλίνει με μια ισχυρή midrashic-ομιλητική κλίση από το εβραϊκό βιβλικό κείμενο. Αυτό το χαρακτηριστικό είναι εμφανές στην υπόθεσή μας εδώ. Η σχετική αφήγηση από το βιβλίο της Εξόδου (19: 4) αναφέρει τι έκανε ο Θεός στην Αίγυπτο κατά τη διάρκεια της ‘εβραϊκής πτήσης’ προς την ελευθερία και πώς έθεσε τα παιδιά του Ισραήλ «σε φτερά αετών» (Al kanfei nesharim) για να τους φέρει κοντά Του. Η αραμαϊκή μετάφραση περιγράφει πώς ο Θεός έβαλε τους Ισραηλίτες στα σύννεφα, σαν σε φτερά πουλιών, και τους μετέφερε από το Pilusin, για να ταυτιστεί με τον Ραμσή στην Αίγυπτο και τους έφερε στο χώρο του Beit Mukdasha (Ναού) που βρίσκεται στην Ιερουσαλήμ . Έτσι, όπως εξηγεί ο Yonatan Ben Uziel, οι Ισραηλίτες ήρθαν στο Ναό για να σφαγιάσουν εκεί το ζώο που θυσίασαν το Πάσχα εκείνη την ίδια νύχτα που επέστρεφαν στο Pilusin στην Αίγυπτο. Έτσι, οι Ισραηλίτες που βρίσκονταν στην έρημο μεταφέρθηκαν στο όρος Μοριά, όπου αργότερα θα χτιζόταν ο (ιουδαϊκός) Ναός και εκεί πρόσφεραν τον πασχάλιο αμνό στο θυσιαστήριο. Από εκεί, επέστρεψαν γρήγορα την ίδια νύχτα στην Αίγυπτο.

ΚΟΚΚΙΝΟΣ ΟΥΡΑΝΟΣ / πηγή (από εδώ)

13 σχόλια:

  1. Καμία έκπληξη, αφού το ίδιο πράγμα λατρεύουν και προσκυνούν και τα δύο... ότι ψευδώνυμο και να'χει (από γιαχβέ μέχρι αλλάχ...) ΕΝΑ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΑΡΧΑΙΟ ΚΑΚΟ! ;-)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ο ισλαμισμός είναι μια συνθέτη θρησκεία η οποία επηρεάστηκε και διαμορφώθηκε από πολλές θρησκείες άλλες:την προϊσλαμική παγανιστική αραβική θρησκεία,τον Ιουδαϊσμό,αιρετικές μορφές χριστιανισμού(Αρειανισμος,Νεστοριανισμός και ίσως και Μονοφυσιτισμός).Ο Μωάμεθ σαν έμπορος καραβανιών που ήταν ήξερε καλά αυτές τις θρησκείες. Πήρε στοιχεία από όλες τους έβαλε και μερικά καινούργια κι έγινε έτσι το Ισλάμ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. 1. Γονείς αίδου (Να σέβεσαι τους γονείς σου) - Τίμα τον πατέρα σου και την μητέρα σου...
    2. Φόνου απέχου ( Να μη φονεύεις) - Ου φονεύσεις...
    3. Φθόνει μηδενί (Να μη φθονείς κανένα) - Ουκ επιθυμήσεις πάντα όσα τω πλησίον σου εστί...
    4. Όρκω μη χρω (Να μην ορκίζεσαι) - Ου λήψει το όνομα Κυρίου του Θεού σου επί ματαίω...
    5. Έπου θεώ (Ακολούθα τον θεό) - Εγώ ειμί ο Κύριος ο Θεός σου, ουκ έσονταί σοι θεοί έτεροι πλην εμού...
    6. Γάμους κράτει (Να σεβόμαστε τον γάμο μας) - Ου μοιχεύσεις...
    7. Καλόν το λέγε (Να λέμε το ορθό, το δίκαιο, την αλήθεια) - Ου ψευδομαρτυρήσεις κατά του πλησίον σου μαρτυρίαν ψευδή...
    8. Νόμω πείθου (Να πειθαρχούμε στον νόμο ή να είμαστε νομοταγείς) - Ου κλέψεις...
    Υ.Γ. Επί 40 ημέρες, σε ένα βουνό, ο Μωυσής το μόνο που πρόσθεσε ήταν κάτι για τα "είδωλα" και για το "Σάββατο"...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Συμφωνώ απόλυτα αν και έχω μια ένσταση: ο Μωυσής είναι ένα πρόσωπο ανύπαρκτο. Κανένας ιστορικός δεν υποστηρίζει την ύπαρξη του Μωυσή: δεν υπάρχει κανένα στοιχείο για την ύπαρξη Εβραίων στην Αίγυπτο, κανένα στοιχείο για την Έξοδο, κανένα στοιχείο για τον Φαραώ που τον υιοθέτησε, κλπ. Ολα αυτά είναι ένα ψέμα, όπως και όλη η εβραϊκή μυθολογία που είναι γνωστή ως "παλαιά διαθήκη".

      Διαγραφή
  4. Ειναι γεγονος...
    Οποια πετρα κι αν σηκωσεις αυτοι βρισκονται απο κατω με τον εναν η τον αλλον τροπο.


    Πατρικιος Στετσωνης
    Σαρωνιδα-Αττικης


    ΥΓ.
    Στυλιανε Hoshizora κανε κρατει.....
    Δηλ. Θες να μας πεις οτι και το ολοκαυτωμα τους.....μουφα ειναι η δουλεια; Τοσα φραγκα πηραν και συνεχιζουν να "τσακωνουν" κι εμεις τα "γκογια" τους πληρωνουμε ακομα;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Stelios Hoshizora
    Τα ίδια λέμε.. Αν υπήρχε θα είχε προσθέσει κάτι...
    Αλλά για να γυρίσω στο θέμα της ανάρτησης, εκτός από την επιρροή στο Ισλάμ, ίσως θα έπρεπε να δούμε και τις επιρροές στους Προτεστάντες, Ευαγγελιστές, Βαπτιστές, ακόμα και στους Ορθόδοξους...
    Υ.Γ. Λίγο μακάβριο αλλά θα το γράψω... Γιατί, αν αφήσω το μάταιο τούτο κόσμο να με "διαβάσει" ο παπάς λέγοντας ότι γυρνάω στους "κόλπους του Αβραάμ"...;;;
    Μη βιαστεί κανείς... Δεν είμαι "Παγανιστής" - "Δωδεκαθεϊστής". Απλά προβληματίζομαι και ψάχνω απαντήσεις...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Αντωνης Δ. σιγα φιλε Stelio Hoshizora τα κατεριψες ολα,αρα ουτε την
    καινη διαθηκη δεχεσαι; στην καινη ο Κυριος μιλησε στο ορος της
    μεταμορφοσεως με τον Μωυση και τον Ηλια,και η καινη μιλαει εκτενως
    για αυτες τις αληθινες ιστοριες της παλαιας διαθηκης.
    αρα ολα ειναι ψεματα για΄σενα,πολυ υπερβολικος,μηπως να το ξανακοιταζες
    ποιο προσεκτικα. φιλικα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Στυλιανε Hoshizora,
    Κι εδω συμφωνουμε, οτι δηλ. η ΠΔ σε παρα-πολλα ειναι ενα παραμυθακι οπως μας αναλυει εμπεριστατωμενα και ο Φιλελλην, Νομικος και Ιστορικος, κ. Κωσταντινος Πλευρης.
    Παντως μεσα απ' τα βαθη των αιωνων αυτη η φαρα, εχει αποδειχτει και συνεχιζει να αποδυκνειεται μεχρι τις μερες μας, ως η αρνητικη φυση του καλου.




    Πατρικιος Στετσωνης
    Σαρωνιδα-Αττικης

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Φίλε diamton

    Δεν έχει βρεθεί ούτε ένα κομματάκι κεραμικών ή άλλων αρχαιολογικών ενδείξεων οτι ζούσαν Ισραηλίτες στην Αίγυπτο των καιρό των πυραμίδων, όπως λέει η παλαιά διαθήκη. Μάλιστα, οι περισσότεροι αρχαιολόγοι γελάνε με αυτό γιατί όταν κατασκευάζονταν οι πυραμίδες δεν υπήρχε καν εβραϊκό έθνος. Παρ' όλ' αυτά, η Έξοδος αναφέρει πως έφυγαν απο την Αίγυπτο 600.000 άνδρες: αν αθροίσουμε τις γυναίκες κ τα παιδιά καταλήγουμε στον απίθανο αριθμό των περίπου 2 εκατομμυρίων ψυχών. Απίθανο διότι αν 2 εκατομμύρια άνθρωποι πιαστούν χέρι χέρι καταλαμβάνουν απόσταση λίγο μεγαλύτερη απο την απόσταση Αιγύπτου-Ισραήλ. Επίσης, η Γένεση αναφέρει οτι η Σάρα έκανε παιδί όταν ήταν 91 χρονών. Την Βιβλική εποχή ο μέσος όρος ζωής ήταν γύρω στα 22 χρόνια αλλά ο Αβραάμ πέθανε 175 χρονών, ο Νώε 950, ο Μωυσής 120, Ο Σήθ 912 και ο Μαθουσάλας 969. Ο Νώε πήρε ένα ζευγάρι απο ΟΛΑ (τονίζω το όλα) τα ζώα της Γής σε ΜΙΑ ΒΑΡΚΑ. Ελέφαντες, πίθηκους, βακτηρίδια, πεταλούδες και μυρμηκοφάγους σε μια βάρκα. Σε μια μέρα. Και μετά με λες εμένα υπερβολικό;

    Μήπως να το ξανακοίταγες λίγο;
    Φιλικά
    Στέλιος

    Υ.Γ. Στο Λευιτικόν 11:13 ο Ιεχωβά χαρακτηρίζει την Νυχτερίδα ως πουλί, το κέρας του Ιωσήφ στο Δευτερονόμιο ειναι κέρατο μονόκερου, ο Γολιάθ ήταν 3 μέτρα ψηλός, ο στρατός του Δαυίδ ήταν περίπου 1.600.000 στρατιώτες (οι ΗΠΑ είχαν 1.37 εκατομμύρια στρατιώτες το 2001)... Α, επίσης αναφέρει οτι η Γη δεν κινείται! Ο κατάλογος είναι μακρύς. Η παλαιά διαθήκη είναι η κύρια αιτία της απομάκρυνσης του σύγχρονου ανθρώπου απο τον Χριστό, ο οποίος δεν μίλησε για διαθήκες κλπ αλλά μόνο το "αγαπάτε αλλήλους".

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Stelio Hoshizora Το υπερβολικος μαλλον ειναι λιγο.η βαρκα ηταν περ.
    150μ.μηκος 25μ.πλατος 15μ,υψος πενταοροφη,δηλ.περιπου 19 στρεματα,
    και δεν χρειαζεται να παρεις ενηλικα ζωα.και η μια μερα πανω απο 100 ετη.
    οσο για τον Ιησου Χριστο το Κυριο μας ειπε και αλλα,πχ. εγω ειμαι το
    φως,εγω ειμαι οδος,εγω ειμαι η ανασταση και η ζωη,και Ιωαν.3κεφ.
    Και ουδείς ανέβη εις τον ουρανόν ειμή ο καταβάς εκ του ουρανού, ο Υιός του ανθρώπου, ο ων εν τω ουρανώ.14 Και καθώς ο Μωϋσής ύψωσε τον όφιν εν τη ερήμω, ούτω πρέπει να υψωθή ο Υιός του ανθρώπου,15 διά να μη απολεσθή πας ο πιστεύων εις αυτόν, αλλά να έχη ζωήν αιώνιον.16 Διότι τόσον ηγάπησεν ο Θεός τον κόσμον, ώστε έδωκε τον Υιόν αυτού τον μονογενή, διά να μη απολεσθή πας ο πιστεύων εις αυτόν, αλλά να έχη ζωήν αιώνιον.
    17 Επειδή δεν απέστειλεν ο Θεός τον Υιόν αυτού εις τον κόσμον διά να κρίνη τον κόσμον, αλλά διά να σωθή ο κόσμος δι' αυτού.18 Όστις πιστεύει εις αυτόν δεν κρίνεται, όστις όμως δεν πιστεύει είναι ήδη κεκριμένος, διότι δεν επίστευσεν εις το όνομα του μονογενούς Υιού του Θεού.19 Και αύτη είναι η κρίσις, ότι το φως ήλθεν εις τον κόσμον, και οι άνθρωποι ηγάπησαν το σκότος μάλλον παρά το φώς· διότι ήσαν πονηρά τα έργα αυτών.
    20 Επειδή πας, όστις πράττει φαύλα, μισεί το φως και δεν έρχεται εις το φως, διά να μη ελεγχθώσι τα έργα αυτού·
    21 όστις όμως πράττει την αλήθειαν, έρχεται εις το φως, διά να φανερωθώσι τα έργα αυτού ότι επράχθησαν κατά Θεόν.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Stelios Hoshizora
    Εντελώς άσχετος και διδαγμένος απο το ίντερνετ το κοπυ παστε πήρε φωτιά. Μορφώσου και μάθε , γίνεσαι ρεζίλι.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Διακρίνω ένα "bullying" προς τον Stelios Hoshizora τις τελευταίες μέρες. Παιδιά χαλαρώστε... Είναι καλό να τα περνάμε όλα από το φίλτρο της Λογικής! Αυτό μας δίδαξαν οι Πρόγονοί μας...!
    1. Οι Εβραίοι της εποχής ήταν κτηνοτρόφοι και ζούσαν νομαδικά. Δεν είχαν καμμία επαφή με θάλασσα -πολλώ δε μάλλον με ποντοπόρα ταξίδια- δεν υπάρχει ούτε ένα κτίριο σωζόμενο αλλά μπόρεσαν να ναυπηγήσουν "πενταόροφη πολυκατοικία"...!
    2. Το να παραθέτεις αποσπάσματα όπως "εγώ είμαι το φως, η οδός, η ανάσταση και η ζωή", δεν απαντάει στα σχόλια, αλλά εκθέτει αυτόν που τα γράφει ως εκτός θέματος και "ρίπτων την σφαίραν εις το κοίλον"...
    3. Επίσης κάποιος άλλος σχολιαστής συνέδεσε τα σχόλια περί Μωυσή και Δελφικών Παραγγελμάτων με την άρνηση του ολοκαυτώματος!!! Δεν χρειάζονται παραπάνω να πούμε για τον συγκεκριμένο... Έχει έτοιμη μία απάντηση για όλα... SOS ΑΝΤΙΣΗΜΙΤΙΣΜΟΣ!!!
    Stelios Hoshizora, συνέχισε να αμφισβητείς και να ψάχνεις... Τα ίδια λένε και για το "φοινικικό αλφάβητο"...
    Υ.Γ. ΛΕΥΤΕΡΙΑ ΣΤΟΝ STELIOS H.!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Αγαπητέ Ανώνυμε 11:25

    Το “bullying” αναφέρεται –μεταξύ άλλων- στην ψυχολογική κακοποίηση ασθενέστερων ατόμων, πράγμα που οι σχολιαστές παραπάνω δεν είναι ικανοί να το καταφέρουν. Πραγματικά τους λυπάμαι! Είναι σαν τον άχρηστο δούλο στην παραβολή των ταλάντων. Έχουν όσα έχω και εγώ αλλά δεν τα χρησιμοποιούν: μάτια, μυαλό, αισθήσεις, λογική, πίστη... αντί όμως να τα βάλουν να δουλέψουν, πιστεύουν σε ανύπαρκτα πρόσωπα όπως ο Μωυσής και ο Μαθουσάλας ή οτι ο αγαπητός λαός του Ιεχωβά είναι οι εβραίοι που θα κληρονομήσουν τον κόσμο. Ο άλλος λέει κάτι για πάστες και με προτρέπει να μορφωθώ... αλλά πιστεύει τυφλά οτι οι κόρες του Λώτ μέθυσαν τον πατέρα τους και έκαναν παιδιά μαζί του ή οτι ο Ιεχωβά σκότωσε όλα τα παιδάκια των Αιγυπτίων την εποχή που οι εβραίοι δεν υπήρχαν καν σαν έθνος.
    Μια ένσταση όμως: ο σχολιαστής που ανέφερε το ολοκαύτωμα, το έκανε ειρωνικά ή τουλάχιστον έτσι το λαμβάνω εγώ.

    Το υστερόγραφο ήταν όλα τα λεφτά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Σχόλια που ΔΕΝ δημοσιεύονται: όσα δεν έχουν σχέση με το θέμα της ανάρτησης, όσα αποβλέπουν σε διαφήμιση, όσα είναι γραμμένα σε greeklish, όσα εκθέτουν προσωπικά δεδομένα, όσα είναι γεμάτα μίσος για λαούς ή κοινωνικές ομάδες, όσα είναι κακόβουλα, όσα είναι υβριστικά, όσα έχουν εριστική διάθεση και όσα είναι εντελώς βλακώδη (plus: σεντόνια, τρολιές & μπαρούφες). Με "ανώνυμους" δεν ανοίγουμε κουβέντα. Εάν αργεί η δημοσίευση ενός σχολίου, κάντε υπομονή. Αν περάσει πολύς καιρός, μάλλον θα το έχει φάει η μαρμάγκα.