Μαμάδες που μαγειρεύουν και καθαρίζουν θα απαγορευτούν στις
διαφημίσεις σε ολόκληρο το Ηνωμένο Βασίλειο από το επόμενο έτος, μετά από μια
μελέτη που ανέφερε ότι οι παραδοσιακοί ρόλοι των φύλων είναι "επιβλαβείς
και ξεπερασμένοι".
Η απόφαση για αυστηρότερα μέτρα ανακοινώθηκε από τις επιτροπές διαφημιστικής πρακτικής (CAP) αυτή την εβδομάδα, μετά από άρθρο που δημοσιεύθηκε το καλοκαίρι, που προσδιόριζε τα «στερεότυπα φύλου» σε διαφημίσεις ότι «οδηγούν σε ανισότητα» μεταξύ ανδρών και γυναικών.
«Οπουδήποτε εμφανίζονται ή ενισχύονται, τα στερεότυπα φύλου
μπορούν να οδηγήσουν σε ψυχική, σωματική και κοινωνική βλάβη που μπορεί να
περιορίσει τις δυνατότητες των ομάδων και των ατόμων», αναφέρει η μελέτη της Υπηρεσίας
Διαφημιστικών Προτύπων (ASA).
Οι απεικονίσεις που θεωρούνται προβληματικές περιλαμβάνουν
τα "μέλη της οικογένειας που δημιουργούν ένα χάος στο σπίτι, ενώ η γυναίκα
έχει την αποκλειστική ευθύνη για τον καθαρισμό του" και διαφημίσεις που
"προτείνουν ότι μια συγκεκριμένη δραστηριότητα είναι ακατάλληλη για τα
αγόρια επειδή είναι στερεοτυπικά συνδεδεμένη με κορίτσια ή αντίστροφα".
Η Nanette Newman,
η ηθοποιός που εμφανίστηκε στις διαφημίσεις Fairy Liquid της δεκαετίας του 1980, δήλωσε στην Daily Mail ότι η απαγόρευση είναι
"απίστευτα γελοία".
"Σε τι παράξενο κόσμο ζούμε, όπου οι διαφημίσεις στις
οποίες πρωταγωνίστησα θα μπορούν σήμερα να θεωρηθούν επιβλαβείς, όμως θεωρείται
απολύτως αποδεκτό γυναίκες να εμφανίζονται στην mainstream τηλεόραση να κάνουν
σεξ", είπε στην Mail.
Ενώ οι εκστρατείες για την αλλαγή της άποψης της κοινωνίας
που παρουσιάζεται σε διαφημίσεις έχουν σκοπό να αυξήσουν την ισότητα, μπορεί να
έχουν ως αποτέλεσμα την παραμόρφωση των παραστάσεων με διαφορετικό τρόπο. Η Breitbart London ανέφερε τον Αύγουστο
μια σημαντική έρευνα σημαντικών διαφημιστικών εταιρειών στη Βρετανία, η οποία
διαπίστωσε ότι οι επιχειρήσεις εκπροσωπούν υπερβολικά εθνοτικές μειονότητες
και ομοφυλόφιλους στο μάρκετινγκ τους, προκειμένου να αποτρέψουν κατηγορίες
για «μισαλλοδοξία».
Η πλειοψηφία των 500 διαφημιζόμενων που συμμετείχαν στην
έρευνα παραδέχτηκε ότι πραγματοποιούσαν εκστρατείες παραγωγής που περιελάμβαναν
ζευγάρια ομοφυλοφίλων και "μη παραδοσιακές οικογένειες", ακόμη και αν κάνοντάς το
αυτό έρχονταν σε σύγκρουση με την ταυτότητα της μάρκας τους, ενώ οι μισοί από
τους ερωτηθέντες ανέφεραν ότι χρησιμοποιούν λιγότερους λευκούς, οι οποίοι, όπως
είπαν, δεν αντιπροσωπεύουν πλέον την “μοντέρνα κοινωνία”. *
Despite all our efforts to shatter gender stereotypes, people still have an accurate view of human sex differences https://t.co/3TLU46roe3 HT @PsychRabble pic.twitter.com/9rRKyzm7Uo— Steve Stewart-Williams (@SteveStuWill) 13 Δεκεμβρίου 2017
Διαφημιστές την περασμένη εβδομάδα ζήτησαν από τους πωλητές παιχνιδιών να ξαναφτιάξουν τους καταλόγους τους έτσι ώστε να απεικονίζουν έναν κόσμο στον οποίο τα αγόρια είναι πιθανό να παίζουν με κούκλες ως κορίτσια.
Ελπίζοντας να δημιουργήσει κοινωνικά ένα μέλλον στο οποίο δεν
θα υπάρχει «διάκριση» σε άνδρες και γυναίκες, η εκστρατεία Let Toys Be Toys υποστηρίζει ότι η
παρουσίαση του παιχνιδιού με τρόπο που υποδηλώνει ότι ορισμένες δραστηριότητες
συνδέονται περισσότερο με αγόρια ή κορίτσια προκαλεί «μακροχρόνια» βλάβη στα
παιδιά.
Ενώ το Let Toys Be Toys
επιμένει ότι τα στερεότυπα των φύλων είναι «κουρασμένα και ξεπερασμένα», η έρευνα
δείχνει ότι τα φύλα έχουν μια βιολογική προδιάθεση σε ορισμένα παιχνίδια, ενώ
παιδιά ηλικίας τουλάχιστον εννέα μηνών προτιμούν παιχνίδια ειδικά για το φύλο
τους.
Η τάση έχει παρατηρηθεί και σε άλλα πρωτεύοντα, με
επιστήμονες να έχουν παρατηρήσει ότι οι αρσενικοί πίθηκοι rhesus προτιμούν να παίζουν με τροχοφόρα
παιχνίδια, όπως φορτηγά παρά βελούδινες κούκλες, τις οποίες προτιμούσαν τα
θηλυκά!
* Παρακάτω στιγμιότυπα από κάποιες διαφημίσεις ανάλογου πνεύματος που εμφανίζονται ή εμφανίστηκαν στην ελληνική τηλεόραση..
H KOMMOYNIΣΤΙΚΗ ΔΙΑΛΥΣΗ ΤΗΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ ΣΤΟ ΗΒ
ΑπάντησηΔιαγραφή