Οι ερευνητές του Κέντρου Κοινωνικών Επιστημών του Εγκεφάλου του Κολεγίου Dartmouth του New Hampshire δημοσίευσαν μια μελέτη, στην οποία διαπίστωσαν ότι αρκεί η παρακολούθηση ενός «σταρ» σε μια ταινία να ρουφάει το τσιγάρο του για να «ανάψει» αμέσως στον εγκέφαλο του ανυποψίαστου θεατή ένα νευρωνικό κύκλωμα που μιμείται το άναμμα του τσιγάρου.
Έτσι, όσοι εκτίθενται σε τέτοια ερεθίσματα, υποσυνείδητα αποκτούν μεγαλύτερη επιθυμία να καπνίσουν και, επομένως δυσκολεύονται περισσότερο νο το κόψουν, όταν προσπαθούν.
Το κάπνισμα σκοτώνει πρόωρα σχεδόν 5 εκατ. ανθρώπους σε όλο τον κόσμο κάθε χρόνο, κυρίως από καρκίνο των πνευμόνων και καρδιοπάθεια.
Οι επιστήμονες συνέκριναν - μέσω λειτουργικής μαγνητικής απεικόνισης (fΜRΙ) - τους εγκεφάλους 17 καπνιστών και 17 μη καπνιστών την ώρα που παρακολουθούσαν σκηνές ταινιών με διάσημους σταρ να καπνίζουν. Όπως διαπιστώθηκε, μόνο στους ήδη καπνιστές ενεργοποιούνταν ορισμένες περιοχές του εγκεφάλου, που σχετίζονται με τον προγραμματισμό και τον συντονισμό μιας κίνησης, σαν ο θεατής να προετοιμαζόταν μέσα του να ανάψει ένα τσιγάρο, μιμούμενος τη σκηνή στην οθόνη.
Επίσης, σύμφωνα με το Κέντρο για τον Έλεγχο και την Πρόληψη των Ασθενειών των ΗΠΑ, όσο πιο συχνά οι έφηβοι βλέπουν σκηνές καπνίσματος, τόσο πιθανότερο είναι κάποια στιγμή όντως να καπνίσουν.
Σε αυτό ακριβώς το συμπέρασμα κατέληξε μια νέο επιστημονική έρευνα της Ιατρικής Σχολής Dartmouth, που δημοσιεύτηκε στο «Pediatrics». Σε συνεργασία με αντίστοιχους Γερμανούς ερευνητές που μελέτησαν πάνω από 2.100 Γερμανούς έφηβους, οι οποίοι ποτέ πριν δεν είχαν καπνίσει, διαπιστώθηκε ότι όσο πιο συχνά αυτοί οι έφηβοι έβλεπαν σε διαφημιστικές ταινίες διάσημες «φιγούρες» να καπνίζουν, τόσο περισσότερο δελεάζονταν να καπνίσουν.
Η νέα μελέτη αναδεικνύει την επίδραση που μπορούν να ασκήσουν οι διαφημίσει στους νέους. Για αυτό τον λόγο, άλλωστε, σε αρκετές χώρες τέτοιες διαφημίσεις έχουν απαγορευτεί τελείως.
ΚΟΚΚΙΝΟΣ ΟΥΡΑΝΟΣ / Πηγή - Δημοσιεύθηκε στο τεύχος 50 του περιοδικού ‘Hellenic NEXUS’
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου