Αν δεν το ξέρετε, η 9η Φεβρουαρίου είναι μία «ιστορική» ημέρα για τον κόσμο της τηλεόρασης. Στις 9 Φεβρουαρίου του 1971 μεταδόθηκε για πρώτη φορά στην αμερικανική τηλεόραση ένα επεισόδιο μιας κωμικής σειράς με θέμα την ομοφυλοφιλία. Θα θέλατε να μάθετε ποια είναι τα πρόσωπα πίσω από αυτό;
Το 1971 άρχισε να προβάλλεται από το κανάλι CBS η αμερικανική κωμική σειρά “All in the Family”, μια σειρά που κράτησε μέχρι το 1979 και η οποία έμελλε να έχει μεγάλη πολιτική επιρροή. Η σειρά έμεινε γνωστή ως εκείνη που «έσπασε πολλά ταμπού», παρουσιάζοντας θέματα για τον ρατσισμό, την ομοφυλοφιλία, την απελευθέρωση των γυναικών, τον βιασμό, τη νομοθεσία περί όπλων, την άμβλωση και τον πόλεμο του Βιετνάμ.
Η σειρά αφορούσε μια μεσοαστική λευκή οικογένεια που ζούσε στη Νέα Υόρκη της οποίας ο κύριος χαρακτήρας ήταν ο Archie Bunker, ένας στενόμυαλος εργαζόμενος, βετεράνος του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου, ο οποίος έγινε γνωστός για τις λεκτικές επιθέσεις του σε μη Λευκούς Αμερικάνους. Τους έλεγε “spics,” “yids,” “spades,” “niggers,” “wops,” “dagos,” “gooks,” “coons,” “spooks,” “hebes,” “jigs,” “polacks,” “meatheads,” “chinks,” “jungle bunnies” κλπ. Υποτιμητικά μιλούσε και για τους ομοφυλόφιλους. Ο Archie Bunker ήταν πολιτικά συντηρητικός και αντιδραστικός. Δεν καταλάβαινε τη νέα γενιά, ήταν ανεκπαίδευτος, έκανε λάθη στον προφορικό λόγο και ήταν ακόμα και λίγο ηλίθιος (θεωρούσε ότι η Δανία ήταν η πρωτεύουσα του Κολοράντο).
Ο Archie Bunker έγινε γνωστός ως ένας "lovable bigot" (αξιαγάπητος μισαλλόδοξος) και ο ηθοποιός Carroll O'Connor, ιρλανδικής καταγωγής, που τον έπαιξε, καταχειροκροτείτο όποτε εμφανιζόταν. Στο αμερικανικό κοινό άρεσε να γελάει με αυτόν τον ειλικρινή παλιάτσο. Ο Archie Bunker επέμεινε να παραμένει στις ξεπερασμένες απόψεις του αν και μερικές φορές τον βλέπαμε να αναθεωρεί κάποιες σχετικά με τις φυλές. Όπως για παράδειγμα όταν συναντήθηκε με τον Σάμι Ντέιβις Τζούνιορ και αμέσως τον αποθέωσε ως τον "μεγαλύτερο διασκεδαστή στον κόσμο." Σε μια άλλη περίπτωση, ο Archie Bunker μιλούσε σε μια κηδεία και στη συνέχεια είπε ότι ο φίλος του ήταν Εβραίος. Αφού του ενέπλεξε το εγκώμιο, τελείωσε με ένα "Shalom".
Το επεισόδιο προβολής του θέματος της ομοφυλοφιλίας ήταν το «Κρίνοντας Βιβλία από τα Εξώφυλλα» και ήρθε μόλις ένα μήνα μετά από την πρεμιέρα της σειράς. Στην εναρκτήρια σκηνή βλέπουμε τον Archie Bunker να μαθαίνει ότι ένας παλιός φίλος του γαμπρού του έρχεται να τον επισκεφθεί από το Λονδίνο. Ο φίλος, ονόματι Ρότζερ, είναι ένας "χαριτωμένος" διανοούμενος με φουξ φουλάρι, τον οποίον ο Archie τον περιγράφει ως "νεράιδα", "fag", "queer" και άλλους χαρακτηρισμούς που σήμερα θεωρούνται μη πολιτικά ορθοί. Όταν ο Ρότζερ επιβεβαιώνει τις προκαταλήψεις του Archie, ο Archie τον πηγαίνει κατ' ευθείαν στην πόρτα. Αργότερα εκείνο το βράδυ ο Archie κάθεται στην τοπική παμπ με τους φίλους του και το είδωλό του, τον Steve, έναν αρρενωπό πρώην αθλητή του αμερικανικού ποδοσφαίρου και έναν «πραγματικό άνδρα». Ο Archie θα συζητήσει το θέμα με τον Steve και θα εκφράσει την λύπη του για "ολόκληρη την γενιά" που "δεν έχει κανένα σεβασμό για τους παλαιούς θεσμούς. Όταν ο Steve τον ρώτησε τι εννοεί, ο Archie λέει: «Ξέρεις. Ο αθλητισμός, το θάρρος, τα όπλα – τα πράγματα που κάνουν τα δύο φύλα να ξεχωρίζουν». Ξαφνικά ο Steve παραδέχεται ότι ο ίδιος είναι ομοφυλόφιλος. Ο κόσμος του Archie καταρρέει, δημιουργώντας δυνατά γέλια από το ακροατήριο.
Ο πρόεδρος του CBS, William Paley, εβραϊκής καταγωγής, ήταν αρχικά διστακτικός να προβάλει την σειρά καθώς ο κύριος πρωταγωνιστής θα μιλούσε ρατσιστικά και προσβλητικά προς τις μειονότητες. Τα άλλα μέλη του διοικητικού συμβουλίου του CBS έπεισαν τον Paley για τη νέα σειρά, στην παραγωγή της οποίας ήταν ο Norman Lear και ο Bud Yorkin (φωτο πάνω), και οι δύο εβραϊκής καταγωγής, που έχοντας στο νου να καταπολεμήσουν αυτές τις απόψεις των «φανατικών» θέλησαν να κάνουν το κοινό να γελάσει μαζί τους και να βοηθηθεί "να ξεπεράσει τις δικές του προκαταλήψεις".
Ο Norman Lear (φωτο), που δήλωσε κάποια στιγμή «υπερήφανος που είναι Εβραίος», επιβεβαίωσε σε συνέντευξή του στην εφημερίδα LA Times ότι έκανε τον λευκό εργαζόμενο Archie Bunker έναν χαρακτήρα ο οποίος πάλευε με τον εαυτό του και είχε δυσκολία προσαρμογής στην «πρόοδο της κοινωνίας»:
«Αν και ήταν στενόμυαλος», δήλωσε ο Lear, «δεν ήταν κακός άνθρωπος». «Ο Archie» είπε Lear, «φοβόταν». «Ο φόβος αντανακλάται στο ομότιτλο τραγούδι, "Those Were The Days" («Οι παλιές ημέρες»), που τραγουδιέται από τους O'Connor και Stapleton, και γράφτηκε από τους Charles Strouse και Lee Adams». «Ο Archie φοβάται για το μέλλον», είπε ο Lear. «Ήταν το μεγάλο πρόβλημα του. Φοβόταν για την πρόοδο που έφερε οικογένειες μαύρων στη γειτονιά του».
Ο Norman Lear συνέχισε κάνοντας μια σειρά με παρόμοιο θέμα, την σειρά "The Jeffersons". Επρόκειτο για μια μαύρη οικογένεια, αλλά με τη διαφορά ότι δεν υπήρχε κανένας χαρακτήρας παλιάτσος στον πρωταγωνιστικό ρόλο και η σειρά δεν είχε ως στόχο να γελοιοποιήσει τους μαύρους ως ρατσιστές και μισαλλόδοξους. Μια άλλη διαφορά είναι ότι η οικογένεια της σειράς ήταν από τα επάνω στρώματα της κοινωνίας.
Το “All in the Family” είναι η σειρά που έκανε πολλές κωμικές σειρές να ξεσηκώσουν το ύφος της και είναι εκείνη που άνοιξε τον δρόμο στους «gay χαρακτήρες» σε άλλες σειρές που ακολούθησαν. Οι ομοφυλόφιλοι πλέον στις σειρές δεν είναι η εξαίρεση, αλλά ο κανόνας.
ΚΟΚΚΙΝΟΣ ΟΥΡΑΝΟΣ / από εδώ
Η σειρά αφορούσε μια μεσοαστική λευκή οικογένεια που ζούσε στη Νέα Υόρκη της οποίας ο κύριος χαρακτήρας ήταν ο Archie Bunker, ένας στενόμυαλος εργαζόμενος, βετεράνος του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου, ο οποίος έγινε γνωστός για τις λεκτικές επιθέσεις του σε μη Λευκούς Αμερικάνους. Τους έλεγε “spics,” “yids,” “spades,” “niggers,” “wops,” “dagos,” “gooks,” “coons,” “spooks,” “hebes,” “jigs,” “polacks,” “meatheads,” “chinks,” “jungle bunnies” κλπ. Υποτιμητικά μιλούσε και για τους ομοφυλόφιλους. Ο Archie Bunker ήταν πολιτικά συντηρητικός και αντιδραστικός. Δεν καταλάβαινε τη νέα γενιά, ήταν ανεκπαίδευτος, έκανε λάθη στον προφορικό λόγο και ήταν ακόμα και λίγο ηλίθιος (θεωρούσε ότι η Δανία ήταν η πρωτεύουσα του Κολοράντο).
Ο Archie Bunker έγινε γνωστός ως ένας "lovable bigot" (αξιαγάπητος μισαλλόδοξος) και ο ηθοποιός Carroll O'Connor, ιρλανδικής καταγωγής, που τον έπαιξε, καταχειροκροτείτο όποτε εμφανιζόταν. Στο αμερικανικό κοινό άρεσε να γελάει με αυτόν τον ειλικρινή παλιάτσο. Ο Archie Bunker επέμεινε να παραμένει στις ξεπερασμένες απόψεις του αν και μερικές φορές τον βλέπαμε να αναθεωρεί κάποιες σχετικά με τις φυλές. Όπως για παράδειγμα όταν συναντήθηκε με τον Σάμι Ντέιβις Τζούνιορ και αμέσως τον αποθέωσε ως τον "μεγαλύτερο διασκεδαστή στον κόσμο." Σε μια άλλη περίπτωση, ο Archie Bunker μιλούσε σε μια κηδεία και στη συνέχεια είπε ότι ο φίλος του ήταν Εβραίος. Αφού του ενέπλεξε το εγκώμιο, τελείωσε με ένα "Shalom".
Το επεισόδιο προβολής του θέματος της ομοφυλοφιλίας ήταν το «Κρίνοντας Βιβλία από τα Εξώφυλλα» και ήρθε μόλις ένα μήνα μετά από την πρεμιέρα της σειράς. Στην εναρκτήρια σκηνή βλέπουμε τον Archie Bunker να μαθαίνει ότι ένας παλιός φίλος του γαμπρού του έρχεται να τον επισκεφθεί από το Λονδίνο. Ο φίλος, ονόματι Ρότζερ, είναι ένας "χαριτωμένος" διανοούμενος με φουξ φουλάρι, τον οποίον ο Archie τον περιγράφει ως "νεράιδα", "fag", "queer" και άλλους χαρακτηρισμούς που σήμερα θεωρούνται μη πολιτικά ορθοί. Όταν ο Ρότζερ επιβεβαιώνει τις προκαταλήψεις του Archie, ο Archie τον πηγαίνει κατ' ευθείαν στην πόρτα. Αργότερα εκείνο το βράδυ ο Archie κάθεται στην τοπική παμπ με τους φίλους του και το είδωλό του, τον Steve, έναν αρρενωπό πρώην αθλητή του αμερικανικού ποδοσφαίρου και έναν «πραγματικό άνδρα». Ο Archie θα συζητήσει το θέμα με τον Steve και θα εκφράσει την λύπη του για "ολόκληρη την γενιά" που "δεν έχει κανένα σεβασμό για τους παλαιούς θεσμούς. Όταν ο Steve τον ρώτησε τι εννοεί, ο Archie λέει: «Ξέρεις. Ο αθλητισμός, το θάρρος, τα όπλα – τα πράγματα που κάνουν τα δύο φύλα να ξεχωρίζουν». Ξαφνικά ο Steve παραδέχεται ότι ο ίδιος είναι ομοφυλόφιλος. Ο κόσμος του Archie καταρρέει, δημιουργώντας δυνατά γέλια από το ακροατήριο.
Ο πρόεδρος του CBS, William Paley, εβραϊκής καταγωγής, ήταν αρχικά διστακτικός να προβάλει την σειρά καθώς ο κύριος πρωταγωνιστής θα μιλούσε ρατσιστικά και προσβλητικά προς τις μειονότητες. Τα άλλα μέλη του διοικητικού συμβουλίου του CBS έπεισαν τον Paley για τη νέα σειρά, στην παραγωγή της οποίας ήταν ο Norman Lear και ο Bud Yorkin (φωτο πάνω), και οι δύο εβραϊκής καταγωγής, που έχοντας στο νου να καταπολεμήσουν αυτές τις απόψεις των «φανατικών» θέλησαν να κάνουν το κοινό να γελάσει μαζί τους και να βοηθηθεί "να ξεπεράσει τις δικές του προκαταλήψεις".
Ο Norman Lear (φωτο), που δήλωσε κάποια στιγμή «υπερήφανος που είναι Εβραίος», επιβεβαίωσε σε συνέντευξή του στην εφημερίδα LA Times ότι έκανε τον λευκό εργαζόμενο Archie Bunker έναν χαρακτήρα ο οποίος πάλευε με τον εαυτό του και είχε δυσκολία προσαρμογής στην «πρόοδο της κοινωνίας»:
«Αν και ήταν στενόμυαλος», δήλωσε ο Lear, «δεν ήταν κακός άνθρωπος». «Ο Archie» είπε Lear, «φοβόταν». «Ο φόβος αντανακλάται στο ομότιτλο τραγούδι, "Those Were The Days" («Οι παλιές ημέρες»), που τραγουδιέται από τους O'Connor και Stapleton, και γράφτηκε από τους Charles Strouse και Lee Adams». «Ο Archie φοβάται για το μέλλον», είπε ο Lear. «Ήταν το μεγάλο πρόβλημα του. Φοβόταν για την πρόοδο που έφερε οικογένειες μαύρων στη γειτονιά του».
Ο Norman Lear συνέχισε κάνοντας μια σειρά με παρόμοιο θέμα, την σειρά "The Jeffersons". Επρόκειτο για μια μαύρη οικογένεια, αλλά με τη διαφορά ότι δεν υπήρχε κανένας χαρακτήρας παλιάτσος στον πρωταγωνιστικό ρόλο και η σειρά δεν είχε ως στόχο να γελοιοποιήσει τους μαύρους ως ρατσιστές και μισαλλόδοξους. Μια άλλη διαφορά είναι ότι η οικογένεια της σειράς ήταν από τα επάνω στρώματα της κοινωνίας.
Το “All in the Family” είναι η σειρά που έκανε πολλές κωμικές σειρές να ξεσηκώσουν το ύφος της και είναι εκείνη που άνοιξε τον δρόμο στους «gay χαρακτήρες» σε άλλες σειρές που ακολούθησαν. Οι ομοφυλόφιλοι πλέον στις σειρές δεν είναι η εξαίρεση, αλλά ο κανόνας.
ΚΟΚΚΙΝΟΣ ΟΥΡΑΝΟΣ / από εδώ
6 σχόλια:
Ευχαριστούμε!
Είδες δουλειά που κάνει το σατανοκούτι? Αποχαυνωτήρι ποιότητος.
Προλαβαίνω τη συνήθη πλέον ερώτηση «γιατί να νοιαζόμαστε αφού δεν βλέπουμε τηλεόραση;». Εμείς δεν βλέπουμε αλλά η μεγάλη πλειοψηφία βλέπει.
Και ψηφίζει. Στις 21 Σεπτεμβρίου 2015, πριν τις εκλογές, ο Κόκκινος Ουρανός ξεμπρόστιασε τη ναυαρχίδα των καναλιών με το άρθρο του «Μην αρχίζεις την προπαγάνδα» (βλ. http://redskywarning.blogspot.gr/2015/09/blog-post_21.html). Από τότε η σειρά άλλαξε αρκετά και τουλάχιστον κρατά κάποια προσχήματα όσον αφορά την προπαγάνδα. Αν δεν υπάρχουν άλλοι λόγοι για την αλλαγή, π.χ., να συμβαδίσει με την πιο συντηρητική εικόνα που θέλουν να βλέπουν οι Έλληνες ή να προωθήσει το δήθεν συντηρητικό προφίλ του Κούλη, τότε πρέπει η αλλαγή να οφείλεται στο άρθρο του Κόκκινου Ουρανού. Πράγμα που σημαίνει ότι εἷς ἐμοὶ μύριοι ἐὰν ἄριστος ἦι.
Στη σειρά Jeffersons, υπήρξε τουλάχιστον ένα επεισόδιο όπου μια λευκή υποβάλλει αίτηση για δουλειά σε ένα καθαριστήριο του μαύρου επιχειρηματία. Φυσικά ο τελευταίος μεροληπτεί, αλλά η καλή γυναίκα του τον μεταπείθει γιατί του δείχνει τον σωστό δρόμο και αυτός συμφωνεί. Με άλλα λόγια, μαθαίνουμε ότι οι ρατσιστικές διακρίσεις γίνονται μόνον από τους λευκούς και οι μαύροι, όπως πάντα, είναι αγνοί και δίκαιοι και καλοί.
Όλα αυτά τη δεκαετία του 1970. Φανταστείτε την πλύση εγκεφάλου που υφίστανται κάποιοι λαοί. Και οι Έλληνες συμπεριλαμβανόμαστε σ’ αυτούς.
Πολύ μεγάλη "πρόοδος"!
Από τους γκέι στους παιδεραστές και στους κτηνοβάτες και ο πάτος τελειωμό δεν έχει!
Οποιος και τότε αντιδρούσε φασίστας! Ας τα βλέπουν αυτά οι νέοι…
Οι μεγάλοι έλειωσαν τα παπούτσια τους στις πορείες ενάντια στις Αμερικανικές πρεσβείες, ως αριστεροί εναντίον των "δεξιών" Αμερικανών ιμπεριαλιστών που προωθούσαν τον κομμουνισμό.
Εχουμε φάει δούλεμα...
Ειναι τραγικο!!!!!
Δηλαδη...... οι εβραιοι υποσκαπτουν τα θεμελια της κουλτουρας των ΗΠΑ!!!!
Δημοσίευση σχολίου