Εκατοντάδες εκατομμύρια
Χριστιανοί θα γιορτάσουν την Ανάσταση του Ιησού Χριστού την Κυριακή του Πάσχα.
Και μετά από έναν αιώνα και ένα μισό προσπαθειών από φιλελεύθερους Προτεστάντες
να επαναπροσδιορίσουν την Ανάσταση σε κάτι απλώς «μεταφορικό», η συντριπτική
πλειοψηφία των Χριστιανών εξακολουθούν να πιστεύουν ότι το σώμα του Χριστού αναστήθηκε
πραγματικά.
Βέβαια, ρεβιζιονιστές θεολόγοι
εξακολουθούν να προβάλλονται από το History Channel κα άλλα κανάλια, αλλά το
έργο τους ποτέ δεν κέρδισε σημαντικούς οπαδούς. Όποια και αν είναι τα δικά τους
πιστεύω, οι περισσότεροι δημοσιογράφοι και ειδήμονες διαισθάνονται ότι η ορθολογιστική
φιλελεύθερη θεολογία δεν έχει απήχηση σε πολλούς.
Ίσως καμία ομάδα κριτικών δεν προσπάθησε
περισσότερο να δυσφημήσει τον Ιησού Χριστό
της Καινής Διαθήκης από ό,τι «Το Σεμινάριο για τον Ιησού» (“The Jesus Seminar”), που συνέρχεται κανονικά
στην Καλιφόρνια, για να ψηφίζει πάνω σε τι αυτοί οι ίδιοι πιστεύουν ότι ο
Χριστός έκανε ή τι δεν είπε και δεν έκανε. Τα μέλη του Σεμιναρίου δημιούργησαν ένα
σχέδιο για το πώς να ρίχνουν την ψήφο τους. Κάθε πρόσωπο ρίχνει μια πλαστική
χάντρα στο καλάθι. Το χρώμα τής χάντρας δείχνει τη γνώμη τού κριτικού. Το
κόκκινο σημαίνει: «Αυτός είναι ο Ιησούς!». Το ρόζ σημαίνει: «Σίγουρα
ακούγεται σαν τον Ιησού». Το γκρι σημαίνει: «Λοιπόν, ενδέχεται». Το μαύρο:
«Υπήρξε κάποιο λάθος».
![]() |
Η Κυριακή Προσευχή (Πάτερ Ημών): κόκκινο: Αυτός είναι ο
Ιησούς! ροζ: Σίγουρα ακούγεται
σαν Ιησού. γκρι: Καλά, ίσως. μαύρο: Υπήρξε κάποια
λάθος
|
Τα συμπεράσματά τους είναι ότι, περίπου 18% των λόγων που αποδόθηκαν στον
Ιησού των Ευαγγελίων, μπορεί να ειπώθηκαν πραγματικά από Αυτόν, ενώ τα υπόλοιπα
λεγάμενα φαίνεται ότι κατασκευάστηκαν από την πρώτη Εκκλησία και βάλθηκαν στο στόμα τού Ιησού.
Φυσικά, η Ανάσταση του Χριστού απορρίφθηκε, μαζί με όλα τα άλλα θαύματα που
πραγματοποίησε ο Ιησούς. Δεν πρέπει να μας εκπλήσει το ότι συμπέραναν ότι ο
Ιησούς δεν είπε, «Εγώ είμαι ο δρόμος, και η αλήθεια, και η ζωή• κανένας δεν
έρχεται στον Πατέρα, παρά μόνον διαμέσου εμού» (Ιωάννης 14/6). Μόνον «πολιτικώς
ορθά» λόγια και
πράξεις αποδόθηκαν σ’ Αυτόν.
Ο διακηρυγμένος σκοπός αυτών των «αριστερών» κριτικών είναι να
αλλάξουν τον τρόπο που σκέφτονται οι άνθρωποι για τον Χριστό. («Το Σώμα του Χριστού πραγματικότητα φαγώθηκε από
άγρια σκυλιά!!», ήταν ένας τυπικός τίτλος από μια συγκέντρωση μελών του Σεμιναρίου..)
Οι απόψεις τους βγήκαν στη δημοσιότητα, οι δε αμερικάνικες εφημερίδες
τακτικά δημοσιοποιούν τα συμπεράσματά τους. Θέλουν «να ελευθερώσουν τη Βίβλο
από το θρησκευτικά σωστό», και πιστεύουν ότι η κουλτούρα μας χρειάζεται μία νέα
άποψη για τον Ιησού, έναν Ιησού που να μιλάει για σύγχρονα ζητήματα, όπως τον
φεμινισμό, την πολύπλευρη κουλτούρα, την οικολογία και την «πολιτική ορθότητα». Αυτός ο Ιησούς είναι ένας
απλός άνθρωπος.
Το Jesus Seminar (JS) είναι μια αμφιλεγόμενη
ερευνητική ομάδα ακαδημαϊκών μελετητών της Καινής Διαθήκης που ιδρύθηκε το 1985
από τον Robert Funk
υπό την αιγίδα του ‘Ινστιτούτου Westar’. Πρόκειται για ένα
εγχείρημα που επιχειρεί, με μια διαδικασία συζήτησης και ψηφοφορίας, να καταλήξει
σε μια απάντηση σε δύο ερωτήματα: «Τι πραγματικά είπε ο Ιησούς;» και «Τι πραγματικά
έκανε ο Ιησούς;»
Οι αρχικοί διακόσιοι μελετητές
του Σεμιναρίου έχουν πλέον συρρικνωθεί σε περίπου εβδομήντα τέσσερα ενεργά μέλη
που συνεδριάζουν κατά τακτά διαστήματα για να συζητήσουν έγγραφα που
κυκλοφόρησαν πρόσφατα. Ανάμεσα στις πολλές δημοσιεύσεις τους, ξεχωρίζει η
«ναυαρχίδα» τους “The Five Gospels” (Τα Πέντε Ευαγγέλια»), που δημοσιεύθηκε στα τέλη
του 1993.
Από αυτούς οι 34 είναι
σχετικά γνωστοί, ενώ οι υπόλοιποι 40 είναι σχετικά άγνωστοι και οι περισσότεροι
έχουν δημοσιεύσει στην καλύτερη περίπτωση δύο ή τρία άρθρα σε περιοδικά.
Συνολικά, το JS
αποτελείται από Προτεστάντες, Καθολικούς και άθεους (!) καθηγητές πανεπιστημίων
και σεμιναρίων, ένα πάστορα, τρία μέλη του Westar Institute στην Καλιφόρνια που χρηματοδοτεί το έργο, ένα
σκηνοθέτη (τον Paul Verhoeven, με «κλασικές» θρησκευτικές ταινίες όπως το ‘Basic
Instinct’…) και άλλους τρεις αγνώστου επαγγέλματος. Υπάρχουν τρεις γυναίκες και
δύο Εβραίοι. Ελάχιστοι προέρχονται από χώρες εκτός της Βόρειας Αμερικής.
Ο Verhoeven, το 2008, εξέδωσε το βιβλίο «Ο Ιησούς από τη
Ναζαρέτ» (που ήθελε να κάνει και ταινία), όπου, εκεί, εκτός από την άρνηση
πολλών θαυμάτων του Χριστού, ισχυρίζεται ότι η εγκυμοσύνη της Παρθένου Μαρίας
προέκυψε από «μη συναινετική επαφή με ένα Ρωμαίο εκατόνταρχο», οπότε, ο Ιησούς
δεν ήταν Υιός του Θεού, ενώ ισχυρίζεται ότι ο Χριστός ποτέ δεν προδόθηκε από
τον Ιούδα τον Ισκαριώτη - βλ. εδώ.
Το JS είναι το πνευματικό
τέκνο του γνωστού μελετητή της Καινής Διαθήκης και της ελληνικής γραμματικής,
Robert Funk (φώτο) που ήταν για πολλά χρόνια καθηγητής στο Πανεπιστήμιο της Μοντάνα.
Ο Robert W. Funk (πέθανε
το 2005) ίδρυσε το Westar Ινστιτούτο το 1985. Αυτό το ίδρυμα, αν και
φαινομενικά είναι ένα ακαδημαϊκό think-tank, που στην ατζέντα του ήταν η προσπάθεια
να υπονομευθεί ο ορθόδοξος χριστιανισμός. Συνιδρυτής ο πρώην ρωμαιοκαθολικός
ιερέας John Dominic Crosson (γύρω στα 78 σήμερα).


Από την αρχή ήταν φανερό
ότι η ατζέντα του Funk για το «Σεμινάριο για τον Ιησού» δεν ήταν σύμφωνη με τον
παραδοσιακό ορθόδοξο Χριστιανισμό. Το είπε ο ίδιος στην πρώτη συνεδρίαση του
Σεμιναρίου: «…Εν ολίγοις, χρειαζόμαστε μια νέα αφήγηση του Ιησού, ένα νέο
ευαγγέλιο, αν θέλετε, που τοποθετεί τον Ιησού με διαφορετικό τρόπο στο μεγάλο
σχέδιο, την επική ιστορία».
Λέει πάλι ο Funk για τον Χριστό
: «Πρέπει να δώσουμε στον Ιησού έναν υποβιβασμό. Δεν είναι πλέον αξιόπιστο να
σκεφτούμε τον Ιησού ως θεϊκό. Η θεότητα του Ιησού πηγαίνει μαζί με τον παλιό
θεϊστικό τρόπο σκέψης για το Θεό.
….Το σχέδιο που οι πρώτοι
Χριστιανοί εφεύραν (!) για έναν θεϊκό λυτρωτή είναι τόσο αρχαϊκή όπως η
μυθολογία στην οποία πλαισιώνεται. Ο Ιησούς που πέφτει από τον Ουρανό, εκτελεί
κάποια μαγική πράξη που ελευθερώνει τον άνθρωπο από τη δύναμη της αμαρτίας,
ανασταίνεται από τους νεκρούς και επιστρέφει στον Ουρανό απλά δεν είναι πλέον
αξιόπιστη. Η ιδέα ότι θα επιστρέψει στις έσχατες ημέρες και θα κρίνει είναι
εξίσου απίστευτη. Πρέπει να βρούμε ένα νέο σχέδιο για έναν πιο αξιόπιστο Ιησού».

Είδαμε τους ουρανούς με το τηλεσκόπιο του
Γαλιλαίου, συνεχίζει το επιχείρημα, και έτσι δεν μπορούμε πλέον να πιστεύουμε
σε έναν θαυματουργό Χριστό. Δεν καταλήγουν στα συμπεράσματά τους ύστερα από ιστορικές ή αρχαιολογικές
ανακαλύψεις, αλλά εξαιτίας προκαταλήψεων και συνειδητά επιλεγμένων φυσιοκρατικών
προϋποθέσεων. Ναι, οι κριτικοί μελέτησαν λεπτομερώς τη ζωή και την εποχή τού
Ιησού, αλλά μόνον για να προσπαθήσουν να διαμορφώσουν την προσωπική τους άποψη
για το ποιος πραγματικά Ιησούς ήταν: Ιησούς, ο άνθρωπος, ο απλός άνθρωπος.
Καμία ιστορική μαρτυρία δεν θα τους προκαλέσει
να επανεξετάσουν τα συμπεράσματά τους, επειδή η φυσιοκρατική άποψή τους για τον
κόσμο έρχεται πριν από την ιστορική διερεύνηση. Οδηγούμενοι από μία δυνατή
αντι-υπερφυσική προκατάληψη, τελειώνουν εκεί όπου αρχίζουν: Στα μυαλά τους -
εκεί δεν μπορεί να υπάρξει ο υπερφυσικός Ιησούς.
Άπαξ και ο Ιησούς είναι αποκομμένος από τις
αναφορές των αυτοπτών μαρτύρων, καθένας είναι ελεύθερος να τον ερμηνεύσει όπως
θέλει, με τόση φαντασία και δημιουργικότητα όση ο καθένας μπορεί να συγκεντρώσει.
Ο Ιησούς, έτσι, έγινε όμοιος με εκείνον που θα θέλαμε να είναι. Μιλώντας για
«Το Σεμινάριο για τον Ιησού», ο Howard Clark Kee, ένας ομότιμος καθηγητής τής
Καινής Διαθήκης, στο Πανεπιστήμιο της Βοστώνης, ονόμασε το έργο τού Σεμιναρίου
«μία ακαδημαϊκή ατίμωση» και είπε ότι τα μέλη τού Σεμιναρίου «φαίνεται ότι
αποφάσισαν να βρουν έναν Ιησού απελευθερωμένο από τα χαρακτηριστικά εκείνα, που
ενοχλούν τούς σύγχρονους διανοούμενους, δηλαδή από τα δαιμόνια, τα θαύματα και
τις προβλέψεις για το μέλλον».
Πατάμε σε γερό έδαφος όταν πιστεύουμε στους ανθρώπους που ήσαν εκεί, (αυτόπτεις μάρτυρες) παρά
στους «αναθεωρητές» που έζησαν 200 χρόνια μετά
από εκείνα τα γεγονότα.
2 σχόλια:
αὕτη δέ ἐστιν ἡ κρίσις, ὅτι τὸ φῶς ἐλήλυθεν εἰς τὸν κόσμον, καὶ ἠγάπησαν οἱ ἄνθρωποι μᾶλλον τὸ σκότος ἢ τὸ φῶς· ΗΝ ΓΑΡ ΠΟΝΗΡΑ ΑΥΤΩΝ ΤΑ ΕΡΓΑ. [Ιωαν. 3,19]
Οτι και να λένε ο Κύριος ημών Ιησούς Χριστός δεν αλλάζει.
Φιλιπ. ε΄5-11
5. τούτο φρονείτε εν υμίν ο και εν Χριστώ Ιησού
6. ος εν μορφή Θεού υπάρχων ουχ αρπαγμόν ηγήσατο το είναι ίσα Θεώ
7. αλλά εαυτόν εκένωσεν μορφήν δούλου λαβών εν ομοιώματι ανθρώπων γενόμενος 8. και σχήματι ευρεθείς ως άνθρωπος εταπείνωσεν εαυτόν γενόμενος υπήκοος μέχρι θανάτου θανάτου δε σταυρού
9. διο και ο Θεός αυτόν υπερύψωσεν και εχαρίσατο αυτώ όνομα το υπερ παν όνομα
10. ινα εν τω ονόματι Ιησού παν γόνυ κάμψη επουρανίων και επιγείων και καταχθονίων
11. και πάσα γλώσσα εξομολογήσηται οτι Κύριος Ιησούς Χριστός εις δόξαν Θεού Πατρός
Δημοσίευση σχολίου